Print, de steunpilaar in een digitale wereld

We willen informatie en die willen we snel. Razendsnel. Smartphone bovenhalen, webbrowser openen, drie zoekwoorden typen en daar is ons antwoord: de winkel is al open. Vijf seconden later scrollen we naar de eerste de beste nieuwssite. Opvallende koppen, tientallen afbeeldingen en kleine blokjes tekst vliegen onze ogen voorbij. Over een nieuwsupdate gesproken! Nog snel enkele mails checken en we zijn klaar om de dag te beginnen. 

Oké, een beetje dramatisch, maar zo gaat het er vaak aan toe. Beter nog, we geven toe dat we niet meer zonder smartphone kunnen. Zo’n digitaal apparaatje is gewoonweg handig. Punt. Maar we kunnen niet ontkennen dat we in deze meer-online-dan-offline-wereld ook nood hebben aan een digitale detox. Gewoon om even te ontsnappen aan de digitale overload die dagelijks op ons afkomt. We gaan op zoek naar een moment voor onszelf. Even relaxen. Back to basics.

Print brengt verhalen tot leven

Vroeger lazen we boeken. Niet op onze smartphone – want daar was nog geen sprake van –  wel op papier. We kochten magazines, bladerden door de pagina’s en analyseerden de artikels. In de ochtend namen we, met een kop koffie in de hand, de krant door. Heerlijk, dat gevoel van gerecycleerd papier! En de winkel? Die sluit volgens de folder pas rond de middag. In het bedrijfsleven ging het er net hetzelfde aan toe: communiceren gebeurde offline. Werkgevers verstuurden loonbrieven per post en verspreidden bedrijfsmagazines op papier. Niemand die eraan dacht dat we informatie ooit anders zouden consumeren.

Zie daar, de digitale (r)evolutie! Ons toekomstbeeld verschuift. Het woord ‘papierverspilling’ duikt overal op. De mediamix verandert, maar het belang van informatie op papier blijft, zeker in het bedrijfsleven. Wist je trouwens dat lezers 30% sneller lezen op papier dan op een scherm? Over snelheid gesproken! Bij Sigmund geloven we dan ook sterk in de kracht van papier en passen we weleens zo’n digitale detox toe. 

Dankzij gedrukte communicatie brengen we medewerkers dichter bij elkaar en maken we een verhaal tastbaar. Zo werkten we een medewerkersboekje uit voor een van onze klanten. Op A5-formaat, vergezeld van korte teksten en ondersteunende visuals, maakten nieuwe medewerkers kennis met de organisatie. Met wie zal ik elke dag samenwerken? Kan ik dit jaar met mijn kinderen op vakantie? Mag ik mijn lievelingsoutfit dragen op de werkvloer? Geen enkele vraag bleef onbeantwoord. En dat nog voor ze er een stap binnenzetten!

Gedrukte communicatie, dat werkt! Geprinte boekjes, flyers en nieuwsbrieven komen thuis op de keukentafel terecht, blijven er gemiddeld een weekje liggen en worden soms uitgebreid besproken met de familie. Zo beleven mensen het verhaal pas echt! 

Expert'izer Print Boekje 01

Online vs. print: een onnodige strijd

Papier is niet terug van weggeweest; het is er altijd al geweest. Het enige verschil is dat we dat papier nu ook combineren met digitale platformen. En dat is nodig, want die ‘papierverspilling’ is ook anno 2019 nog een hot topic. Bovendien hangt het online en offline verhaal meer dan ooit samen én versterken de twee elkaar.

Natuurlijk vereist het digitale aspect een andere aanpak dan bij offline communicatie. Zo zijn online verhalen vaak informeler en korter, terwijl je op papier aan formelere, maar langere storytelling kan doen. Wil je die offline lezers toch aanzetten tot (digitale) actie? Dat kan! Met een call-to-action in de vorm van QR-codes of korte links spoor je de lezer aan om snel actie te ondernemen. Zorg er wel voor dat die call-to-actions opvallen én een gevoel van urgency creëren. De lezer moet weten dat hij geen seconde te verliezen heeft. 

Digital Vs. Print Blauwfilter

ONLINE EN OFFLINE COMBINEREN? DOEN!

Onze gouden tip? Blijf zeker surfen op de digitale golven, maar onderschat de kracht van gedrukte communicatie niet. Stel jezelf de vraag of de boodschap online en/of offline ondersteuning nodig heeft. Print heeft veel voordelen, maar het heeft weinig zin om digitale communicatie zomaar van het menu te schrappen. We leven in de 21e eeuw; de digitalisering ook.

Kies je voor zowel een digitale als een gedrukte boodschap? Creëer dan een online én offline verhaal dat eenzelfde visie naar voren brengt. Vertel altijd hetzelfde verhaal, zowel online als offline.