Onder de indruk van VR

In de vorige edities van onze nieuwsbrief kwamen virtual reality (VR), augmented reality (AR) en andere soorten van deze opkomende vorm van “realiteit” steeds aan bod. Sommigen onder jullie vroegen zich misschien al af: “Waar komt dat vandaan en wat heeft dat met communicatie te maken?” Goed punt. We kunnen je alvast vertellen dat het niet (enkel) is omdat het hip is. 

Nasa Bril

In eerste instantie lijkt XR (de overkoepelende term voor VR, AR, …) nog in zijn kinderschoenen te staan, maar eigenlijk is het niet zo nieuw als het lijkt. De eerste VR-bril werd al in de jaren 60 gemaakt, al was die toen zó zwaar dat hij vasthing aan het plafond. Vele grote bedrijven/organisaties —NASA, MIT, Mattel, Atari, Sega, …— sprongen in de jaren 80 en 90 al op die virtuele kar, maar die producten kunnen natuurlijk niet meer worden vergeleken met de dingen die we vandaag te zien krijgen. Al lijkt de bril van NASA (zie foto) sterk op die die wij in huis hebben (zie verder). 

Omdat de technologie niet heeft stilgestaan is er in de afgelopen 20 jaar heel wat gebeurd in de wereld van XR. Niet enkel werden VR en AR steeds toegankelijker voor gewone consumenten, ook het aantal toepassingen is gestegen. Waar men vroeger dacht dat XR vooral een meerwaarde te bieden had bij gaming of om grote multinationals te ondersteunen bij (veiligheids)trainingen, zien we dat er nu meer en meer toepassingen voor gevonden worden. Wist je bijvoorbeeld dat de remake van The Lion King op één shot na volledig in virtual reality is gefilmd? Dat betekent niet dat je hem in 360° kunt gaan bekijken, maar wel dat er geen camera’s aan te pas zijn gekomen en de crew met VR-headsets en controllers aan de slag is gegaan. 

Hoe dat in zijn werk ging? Jon Favreau, de regisseur, legt het allemaal mooi uit in het filmpje hiernaast.

Je kan dit ook in detail lezen in volgende artikel van Wired: https://www.wired.com/story/disney-new-lion-king-vr-fueled-future-cinema/

Naast de filmwereld heeft XR nu ook zijn weg gevonden naar ons. Bij Sigmund maken we al een tijdje gebruik van VR, zo zetten we bij onze Speak Easy-workshops de app Virtual Speech in om ervoor te zorgen dat je beter connecteert met je publiek. En misschien zag je op Facebook al voorbijkomen hoe we bij communicatieworkshops gebruikmaken van Keep Talking and Nobody Explodes, een virtual reality-spel dat mensen met elkaar laat communiceren op een totaal nieuwe manier.

Vr Teaserimage Blauwfilter 2

Daarnaast zijn we steeds op zoek naar andere toepassingen die ons en onze klanten kunnen helpen tijdens trainingen en communicatieprojecten. Zo maken we momenteel een heuse virtual reality-ervaring voor één van onze klanten. Hierbij brengen zij op een leuke, innovatieve manier hun boodschap bij hun medewerkers.

Natuurlijk gebruiken we XR bij Sigmund niet enkel omdat het hip is. Het is namelijk ook bewezen dat virtual reality een veel grotere indruk nalaat dan een computerbeeld of andere visuele media. En laat dat nu zijn wat we willen bereiken: een blijvende indruk nalaten. Niet eender welke indruk, we willen dat je er iets van leert. Zowel in onze workshops als bij communicatiecampagnes is het doel steeds dat jij, je team, maar ook je bedrijf er beter van wordt.

Door het format van onze workshops steeds bij te sturen, zorgen we ervoor dat iedereen steeds onder de indruk is. Onder de indruk van VR of onder de indruk van Sigmund? Aan jou om het uit te vinden!

Wil je graag meer informatie over onze diensten? Neem dan een kijkje op onze website of bel/mail ons voor een Discovery Session waarin we samen de uitdagingen van je organisatie bespreken. Wij helpen je graag verder en zorgen ervoor dat je versteld zal staan van het resultaat.