Mens versus technologie: een eerlijke strijd?

Voor deze editie van People’s Insight vlogen we ver van ons warme nest. Dat mag je best letterlijk nemen, want voor dit interview stapte Guy op het vliegtuig naar het prachtige Warschau. Marta Machalska, een doorwinterde e-learningspecialist uit Polen, schakelde Guy in voor een communicatieworkshop bij een van haar klanten. Die workshop kwam er niet zomaar: de voorbije maanden ontdekten Marta en Guy gaandeweg elkaars expertise. Ondanks de verschillende invalshoek, bleek hun aanpak toch niet zo verschillend…

Guy: Als e-learningspecialiste ben je voortdurend bezig met technologie die het menselijk leerproces ondersteunt. Wij leggen bij Sigmund daarentegen net de focus op de mens, waardoor het lijkt dat technologie vaak op de tweede plaats komt. Op het eerste zicht is dat een totaal verschillende aanpak. Hoe ben je dan toch met ons in contact gekomen?

Marta: Vorig jaar zochten we een keynote speaker voor “e-Learning Fusion”, het grootste e-learningcongres in Midden- en Oost-Europa. Hoewel de focus bij dat publiek vooral ligt op technologie, wilden we hen ook de kans geven om een sessie over een totaal ander thema te volgen. Zo kwamen we bij jou terecht. Je presentatie bleek meteen een schot in de roos: mensen reageerden heel enthousiast op het “People First”-concept. Dat bevestigde voor mij ook de raakvlakken tussen onze expertises. 

E Learning Fusion 2019

People First versus Technology First

 

Guy: Ik vind mens en technologie zelf ook een interessante combinatie. Toch merk ik dat mensen vaak twijfelachtig tegenover technologie staan, omdat het voor velen heel wat onzekerheid met zich meebrengt. Technologie zal in de toekomst een deel van onze jobs vervangen, dat staat vast. Daarom vallen mensen graag terug op een menscentrale aanpak: het geeft hen een veilig en vertrouwd gevoel. Dat is wat we bij Sigmund doen. We noemen die aanpak People First: alles wat we doen, start bij de mens. Zo creëer je een breed draagvlak voor je verhaal.

In de e-learningbusiness lijkt het net het tegenovergestelde: daar lijkt alles op het eerste zicht te draaien om technologische toepassingen. Maar toch: hoe vaker we met elkaar praten, hoe meer ik merk dat dat onze menscentrale aanpak en jouw aanpak eigenlijk net heel gelijkend zijn.

Marta: Dat klopt. Het lijkt inderdaad alsof technologie bij ons op de eerste plaats komt, maar dat is niet echt zo. Wij zetten het leeraspect van de mens centraal. Technologie is daarbij enkel een medium om dat leren op een moderne en soms speelse manier aan te wakkeren. Misschien lijkt het trouwens dat e-learning om technologie draait, maar technologie is niet altijd de focus geweest van e-learning. In de jaren ‘60 maakte e-learning een sterke opkomst in de Verenigde Staten en West-Europa, toen de zogenaamde ‘correspondence courses’ het daglicht zagen. Jongeren kennen het concept misschien niet meer, maar correspondence courses zijn cursussen – bestaande uit boeken en extra informatie – die naar je thuis werden opgestuurd via de post, zodat je de cursus thuis kon volgen. Pas later kwam technologie er als tool bij om dat leerproces te vereenvoudigen.

Als mensen mij vragen of e-learning het traditionele leren binnenkort zal vervangen, is mijn antwoord duidelijk: dat hangt af van de technologische evoluties. De e-learningwereld evolueerde op dezelfde manier als de technologische wereld en zal dat ook in de toekomst blijven doen. We focussen dus niet op technologie, maar gebruiken het wel als tool om mensen te helpen bij hun verdere ontwikkeling.

Guy: Technologie ter ondersteuning van de mens dus. Dat is inderdaad wat ons bindt.  Technologie wordt ontwikkeld door mensen en voor mensen. Daarom hoeven we ook niet bang te zijn dat technologie onze maatschappij en ons dagelijkse leven zal overnemen. Het maakt ons leven gewoon eenvoudiger. Mensen hebben de touwtjes stevig in handen en zullen dat ook zo houden in de toekomst.

Face-to-face leren, een omgeslagen pagina?

Guy: Mensen gaan steeds op zoek naar ervaringen, want die blijven ons het langst bij. Sigmund gaat steevast voor face-to-face ervaringen, terwijl dat bij e-learning en immersive learning in een digitale wereld gebeurt. Wat zijn volgens jou de concrete verschillen tussen face-to-face leren, e-learning en immersive learning?

Marta: Het grote verschil zit in de manier waarop de content verspreid wordt. Bij traditioneel leren breng je die content persoonlijk over, terwijl dat bij e-learning online gebeurt via de computer of smartphone. Bij immersive learning word je – zoals het woord het al zegt – helemaal ondergedompeld in het leren. Meestal gebruikt men hiervoor een virtueel gecreëerde omgeving die je kan ontdekken met een VR-bril.

Guy: Een principe dat zeker en vast werkt. Wij maken in onze face-to-face trainingen ook gebruik van virtual reality. Zo kan je via onze VR-brillen bijvoorbeeld een virtuele bom ontmantelen. Enkel door goed samen te werken en duidelijk te communiceren met elkaar, kan je slagen in je opdracht. Ook voor onze sprekerstrainingen gebruiken we gedeeltelijk een VR-omgeving: zet je bril op, open de juiste app en het lijkt alsof je voor een echt publiek staat. Zo kan je eenvoudig je spreekangst overwinnen. Hoewel de app zelf ook feedback toont, geven wij ook nog face-to-face feedback aan de deelnemers, zodat ze nog meer kunnen groeien. Het is mooi om vast te stellen dat immersive learning en face-to-face-learning zo mooi samengaan. Elke manier van leren heeft dan ook zijn eigen voor- en nadelen.

Virtual Reality

Marta: Klopt. Bij face-to-face learning staat “learning by doing it” centraal, wat een zeer krachtige manier is om mensen te engageren voor de training. Face-to-face leren is en blijft een heel efficiënte manier om een boodschap over te brengen, maar is minder flexibel dan e-learning. Face-to-face learning gebeurt op een vast tijdstip en doe je dus niet wanneer het jou persoonlijk het best uitkomt. Het “nieuwe” leren heeft als voordeel dat je een veel breder publiek kan bereiken en mensen zelf kunnen kiezen wanneer ze deze training volgen. Traditioneel leren en e-learning kunnen in bepaalde gevallen naast elkaar leven, zoals je daarnet ook al aangaf. Is er dus een “beste” manier om een boodschap over te brengen? Neen, want het is heel afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt. De uiteindelijke keuze hangt af van de groepsgrootte, het budget en de noden van de klant.

Guy: Beide aanpakken werken, dat is duidelijk. Sterker nog: ze kunnen elkaar zelfs versterken. Ik vind het alvast een heel interessante combinatie. Terwijl ik de focus leg op face-to-face training, zorg jij ervoor dat deze content via e-learning ook op grote schaal verspreid wordt. Mensen en technologie zijn dus geen concurrenten van elkaar, maar zijn net heel complementair. Samen hebben ze een heel grote impact op onze manier van leren. 

Bedankt voor je inzichten en je aanvullende kijk op de people first-gedachtegang! 

-------------------------------

Marta

OVER MARTA MACHALSKA

Marta Machalska is een Poolse e-learningspecialiste met meer dan 15 jaar ervaring in de sector. Doorheen haar carrière heeft ze al meer dan 500 e-learning projecten op poten gezet waaraan honderdduizenden mensen hebben deelgenomen. Marta gelooft in e-learning waarbij niet de technologie, maar de mens en zijn creativiteit centraal staan.

Marta heeft 2 bedrijven in de e-learningwereld. Enerzijds heb je iPro, een bedrijf dat e-learning content produceert. Dat gaat heel breed: van multimediacontent (zoals animatiefilmpjes) tot virtual reality-content voor immersive learning. Anderzijds heb je het Digital Learning Centre. Daar ligt de focus op het voorzien van inspirational speeches en workshops voor mensen in de HR-sector en managers. Marta staat ook mee aan de basis van “e-Learning Fusion”, wat is doorgegroeid tot het grootste e-learningcongres in Midden- en Oost-Europa.