Transparantie, succes gegarandeerd?

Blog Transparantie Kaarten Cirkel 05

Openheid en transparantie zorgen voor vertrouwen, maar hoe ver kan je gaan? Tot voor enkele decennia bestond je wereld uit de stadskern waarin je woonde, maar door sociale media wordt je wereld breder en worden de muren stillaan gesloopt. Mensen delen alles wat ze maar kunnen: waar ze zijn, met wie ze er zijn, wat ze aan het doen zijn en wat ze denken. We doen dat met plezier én vooral zonder na te denken. Zo is Facebook voor vele mensen een tweede thuis geworden. Ook voor jou? Wat deel jij op sociale media en hoe transparant ben jij in deze virtuele wereld? Hoe moeten we als organisatie omgaan met een steeds transparanter wordende wereld? Dat kom je zo te weten.

DE TRANSPARANTE ORGANISATIE

Ook in bedrijven zal de trend naar transparantie snel aanwakkeren. Het gaat over openheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid van je bedrijf. Door inzicht te geven in de dilemma’s waar je in je bedrijf mee kampt, hoe je daarmee omgaat en welke gevolgen jouw keuzes hebben, word je voor klanten beter aanspreekbaar op je dagelijkse activiteiten en word je als bedrijf betrouwbaarder. Reflecteer dit gerust op je eigen leefwereld. Je hebt meer vertrouwen in een bedrijf dat open communiceert en bent sneller geneigd om je gegevens door te spelen. De transparante bedrijven zijn mee verantwoordelijk voor het slopen van de muren rond je stadskern. 

 

Noun 20546 Cc Copy

Vertrouwen is de basis

Openheid zorgt niet enkel voor vertrouwen met je klanten, maar ook binnen in je organisatie zelf. De financiële markt heeft vele woelige wateren doorzwommen, om hier goed uit te komen is vertrouwen essentieel. Vertrouwen winnen kan je niet ‘technisch’ noch ‘juridisch’ verpakken. Dat doe je door waarden te ontwikkelen waarmee je mensen aanspreekt. Deze waarden moeten overeenkomen met de waarden waarmee de mensen zelf hun identiteit bepalen of die hun identiteit kunnen aanvullen. Beeld je in, je neemt contact op met een bedrijf en dat bedrijf ondersteunt je intrinsieke drive en speelt in op wat je echt bezighoudt en raakt. Het bedrijf verstaat je en is een open boek naar jou toe. Je bouwt meteen een sterkere band op met dat bedrijf. Op deze manier laat je het bedrijf toe om rond te lopen in je eigen stadskern. 

Transparantie in de praktijk

Buffer is een bedrijf dat transparantie heel hoog in het vaandel draagt. Als buitenstaander kan je via hun website eenvoudig te weten komen wat de financiële toestand van het bedrijf is, lees je de verhouding tussen geslacht, leeftijd en etniciteit in het bedrijf en kan je eenvoudig achterhalen hoeveel een specifieke werknemer of zelfs de CEO verdient. Bovendien is hun hele systeem “open source”, waardoor iedereen hun onlinediensten kan verbeteren. De medewerkers onderling kunnen zelfs elkaars mails bekijken, als ze dat willen. Aan transparantie zeker geen gemis, maar gaat dit niet te ver? Hoe zou jij reageren als werknemer van dit bedrijf? Staat “openheid” wel gelijk aan “volledige transparantie”?

Screen Shot 2017 04 28 At 09.44.22 2
9200000020683226

Hoe transparant is transparant?

“Teveel is trop en trop is teveel”, dat geldt ook zo bij transparantie. Toch evolueren we naar een steeds transparantere wereld. Het gevaar is dat deze evolutie ons zeer traag besluipt en we niet beseffen hoe ver we al staan in het proces. Komt zo onze privacy in gedrang? 

Een mooi voorbeeld hiervan is het boek “De Cirkel” van Dave Eggers. Hoewel het boek wordt bestempeld als sciencefiction, komt het akelig dicht in de buurt van de realiteit. In het boek beschrijft Eggers de carrière van Mae Holland bij de Cirkel, het hipste computerbedrijf van Amerika. De Cirkel is een sociaal netwerk waar je echt alles mee kan doen: je ergens aanmelden, zaken opzoeken, erop reageren en betalen. Het bedrijf heeft zelfs toegang tot je medische en financiële gegevens. De Cirkel streeft naar volledige transparantie, zodat “de cirkel vervolledigd kan worden”. Met slogans als “sharing is caring”, “weten is goed, alles weten is beter” en “privacy is diefstal”, weet je gewoon dat het bedrijf uiteindelijk de verkeerde richting uit zal gaan. 

Geen tijd om het boek te lezen? Geen probleem. Binnenkort komt de filmversie (met Emma Watson en Tom Hanks in de hoofdrollen) in de zalen. De eerste trailer werd alvast vrijgegeven op het internet. Je kan hem hier bekijken.

Transparantie in een notendop

Transparantie is een simpel woord, maar heeft een complexe betekenis. Zo moet iedereen zich bewust zijn van de grenzen van transparantie en gewetensvol omgaan met sociale media. Deze sociale media maken van de wereld één grote kristallen bol, verstoppen kan niet meer. De roep naar meer transparantie wordt alsmaar groter in 2017 en bedrijven zullen volgen. Volg jij ook? 

Sigmund helpt je om je eerste, belangrijke stappen naar een transparantere organisatie te zetten. Dit doen we aan de hand van onze interactieve workshops met je medewerkers. Een mooi voorbeeld van zo'n workshop is de case van Nike ELC. Ook in jouw organisatie is dit mogelijk. Nieuwsgierig naar onze aanpak? Neem dan zeker contact met ons op.

Hoe transparant ben je zelf? 

Om even terug te grijpen naar het begin. Heb je nagedacht over je eigen gedrag op sociale media? Zoals eerder vermeld, is transparantie een complex begrip. Maar staat transparantie gelijk aan het verlies van je privacy? Ga voor jezelf eens na hoe transparant je bent op sociale media en waar je grenzen liggen. Zo krijg je meer inzicht in je eigen ‘ik’ op sociale media. Succes!

Benieuwd naar andere trends in veranderingscommunicatie? Lees ze hier. 

Header Circle En 01