Sociale media schudden de klassieke organisatie door elkaar

Facebook Icoon Retina

Iemand die geen Facebookprofiel heeft? Daar trekken we tegenwoordig grote ogen van. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Het is hét middel bij uitstek om te ventileren over alles wat ons beweegt en het geeft mensen een stem in onze samenleving. Ook bedrijven laten deze trend niet links liggen en spelen er ten volle op in. Hoe oogsten ze succes? Wat zijn de nieuwe spelregels?

 

Horizontaal is het nieuwe verticaal

In een nog niet zo ver verleden communiceerden werkgevers in één richting naar hun werknemers. Je kreeg een opdracht en die voerde je uit. Ook de consument luisterde naar wat de producent te zeggen had. Ruimte voor commentaar was er niet en ook de almachtige media van die tijd mochten zegevieren. Het waren de gloriejaren van de injectienaaldtheorie. Dit hield in dat het publiek van de media passief en kritiekloos was en als een spons alle berichtgeving in zich opnam. De media spoten de informatie als het ware in bij het volk en niemand stelde zich daar vragen bij. De sociale media hebben dit ondertussen volledig omvergeworpen. 

Bij sociale media zijn er meerdere zenders en ontvangers die interactie hebben en samen boodschappen delen. Het heeft onze ogen geopend en de verticale hiërarchie bijna volledig horizontaal gekanteld. De top van een bedrijf staat niet langer boven, maar naast de werknemers. We kunnen vandaag vrijuit spreken en dat doen we vaak aan de hand van sociale media. Werkgevers staan nu ook meer open voor kritiek, dat de positievere naam “feedback” heeft gekregen. Bedrijven zetten meer en meer de kracht van elk individu in de spotlight. Daarin ligt ook de kracht van een organisatie.

Maxresdefault

Zowel extern als intern

Met sociale media kan je je producten en diensten in de kijker te zetten, mensen een blik achter de schermen gunnen en anticiperen op allerhande commentaar. Dit is slechts een fractie van de voordelen die deze tools te bieden hebben. En niet enkel extern, maar ook intern kan het wonderen verrichten voor je organisatie. Het alombekende intranet verliest steeds meer van haar pluimen en moet plaats maken voor nieuwe applicaties. Deze applicaties maken gebruik van ESM (Enterprise Sociale Media) software en fungeren als een sociaal netwerk op maat van jouw organisatie. Speakap en Qollap zijn hier voorbeelden van. Met een aantrekkelijk nieuwsoverzicht kan je het hele team ten volle betrekken bij alle activiteiten van het bedrijf. Zo is iedereen steeds op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen. Een like button brengt de communicatie naar een nog losser niveau. Je kan ook een eigen profiel aanmaken en persoonlijke- of groepsgesprekken aangaan met collega’s. Zo sta je in direct contact met alle medewerkers. 
 
Ook Poppulo hanteert deze sociale aanpak. Poppulo biedt een sociaal platform waarop werknemers op een eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren. Zo kunnen ze dynamische en interactieve mails versturen, interne evenementen organiseren en campagnes opstarten. Bovendien meet en analyseert Poppulo al deze content, zodat je sneller en efficienter te werk kan gaan. Zo geven ze een nieuwe betekenis aan de interne communicatie van menig bedrijf.
 
Met deze nieuwe platformen communiceer je dus niet langer langs elkaar, maar met elkaar. Een effectieve communicatie zorgt voor een hogere productiviteit.

Voordelen van sociale media als interne communicatietool

Minder e-mailverkeer

Een veelgehoorde klacht binnen bedrijven is de overlopende e-mailbox. Wanneer je intern meer via sociale media communiceert, vermindert het aantal (interne) mails zienderogen. Zo kan je ook een goede scheidingslijn trekken tussen externe en interne berichtgeving.

Het kan medewerkers binden en boeien

Sociale media geven je meer zicht in wat je collega’s doen. Iedereen is op de hoogte van wat er zoal gebeurt binnen het bedrijf en dat stimuleert de verbondenheid. Iedereen zit op eenzelfde lijn. Sociale media bieden ook ruimte voor informele zaken en dat vergroot dan weer de betrokkenheid van medewerkers.

(Fysiek) onzichtbare collega’s zichtbaar maken

Met flexibele werkplekken en werktijden kan het gevoel ontstaan dat collega’s niet meer zichtbaar zijn. Op een online platform blijven alle medewerkers dichtbij, ook als ze vaak thuis of op locatie werken.

Stimuleren van samenwerking en innovatie over de grenzen heen

Vele handen maken licht werk, daar kan iedereen van profiteren. Met een (intern) sociaal netwerk kan je ook zien waar je collega’s mee bezig zijn. Dat vereenvoudigt de samenwerking. Een vraag is snel gesteld, een antwoord snel gegeven en interessante informatie even snel gedeeld.

Mensen krijgen sneller en beter antwoord op vragen

Mensen verspillen vaak veel tijd met het zoeken naar het antwoord op een vraag of naar informatie (bijvoorbeeld in e-mails, via Google, bij hun collega’s op de werkvloer enzovoort). Via een sociaal netwerk bereik je met weingdprig moeite een grote groep collega’s. De zoekfunctie maakt het vinden van die informatie en kennis ook een pak sneller. Zo merken we een zekere verschuiving van Google naar de sociale netwerken voor het zoeken naar informatie.

Maxconnect Final Hq.00 00 08 11.still001
Gdpr

De keerzijde van de medaille

Toch is de opkomst van sociale media niet altijd een zegen. We gooien zowat alle aspecten van ons leven op sociale media, maar dat brengt tegelijk onze privacy meer en meer in gevaar. Bedrijven kunnen zo heel eenvoudig sollicitanten of hun eigen medewerkers screenen. Je kan nu zelfs ontslagen worden voor uitspattingen op sociale media. Het is dus van cruciaal belang om hier voorzichtig mee om te gaan. Om problemen te voorkomen, laten sommige werkgevers hun medewerkers een ‘social media policy’ ondertekenen. Deze handleiding maakt duidelijk waar, wanneer en hoe je sociale media het best kan gebruiken. Ook Europa helpt een handje om de privacy van zijn inwoners te beschermen op het wereldwijde web. Daarom komt er vanaf 25 mei 2018 één privacywet voor de hele Europese Unie. Deze wet kreeg in het Nederlands de naam AVG (Algemene Vordering Gegevensbescherming), maar is beter bekend onder zijn Engelse naam: GDPR (General Data Protection Regulation). Tot dan kan je er dus maar beter voor zorgen dat je privacyinstellingen waterdicht zijn.

Tips voor succes op sociale media

Het uitbouwen van een goed social mediaplan is dus een absolute must voor elk bedrijf. Om dit goed te doen, heb je tijd nodig en vooral een sterke strategie.

Gary Vaynerchuk - schrijver van enkele bestsellers en een van ‘s werelds bekendste (en ook meest succesvolle) marketeers - vervoegde sinds kort Shopify’s TGIM podcast om een aantal van zijn belangrijkste inzichten te delen met het grote publiek. Om het potentieel van een merk te maximaliseren op sociale media, raadt hij mensen aan om een stapje terug te nemen en hun aanpak te herzien op basis van drie principes.

Begrijp hoe je communiceert

Hierbij gaat het om de keuze van digitale media - podcasts, video’s, blogs etc. Het is nodig om eerst uit te maken welke vorm van content het meest aanleunt bij de capaciteiten van de organisatie. Het ene bedrijf kan een verhaal overbrengen met video’s, het andere kan mensen bewegen met een knap geschreven tekst.

Maak content voor je publiek, niet voor jezelf

Wanneer je posts vruchten beginnen af te werpen en het aantal volgers van je pagina toeneemt, is het vaak verleidelijk om af te wijken van het pad dat je zover heeft gebracht. Toch is het belangrijk om bij de essentie te blijven. Waarom zijn mensen je beginnen volgen in de eerste plaats? Omdat ze geïnteresseerd zijn in wat je deelt. Daar willen ze meer van zien. Zorg er dus voor dat je die essentie telkens terugvindt in je berichten.

Houd rekening met de context van het platform

Het is belangrijk dat je een post op maat maakt van het platform waarop je het wilt delen. Je moet begrijpen wat een persoon denkt als die op dat sociaal netwerk zit. Dit werkt voor iedereen op een andere manier. Een goede tip hiervoor is het gebruik van “reverse engineering”: een product (hier: een post) in de markt zetten (op sociale media), om pas daarna te zien wat goed werkt en je content in het vervolg daaraan aan te passen. 

 

Spring jij mee op de kar? 

Een social media-platform kan enorm veel teweeg brengen, zowel binnen als buiten je organisatie. Sociale media zijn constant in verandering, want mensen zijn voortdurend op zoek naar nieuwe dingen. Het is dan ook belangrijk om steeds op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe trends. Zo wek je niet alleen bij je collega’s, maar ook bij je (potentiële) klanten op een simpele, leuke en interactieve manier interesse op voor je organisatie. Simpel, toch?

Benieuwd naar andere trends in veranderingscommunicatie? Lees ze hier.

Wil je ook zo veel mogelijk medewerkers betrekken bij je management? In onze workshops leer je hoe je dit juist aanpakt! 

Header Circle En 01