Klanten en medewerkers: de zon in jouw zakelijk zonnestelsel

“Verandering” is een term waar mensen vaak niet niet zo dol op zijn in een organisatie. Het brengt immers veel vragen en stress met zich mee. Het is dan ook van groot belang dat je mensen goed begeleidt doorheen dit proces en dat je hen er ook ten volle bij betrekt. Dat wil zeggen voor, tijdens en na de verandering. Zo krijgen je medewerkers de kans om mee te werken aan de oplossing. Hoe pak je dit best aan? Met een fluwelen handschoen!

Heliocentrisme

Van geo- naar heliocentrisme

Het geocentrisme leerde ons in het verleden dat de aarde het middelpunt van het universum is. Het lijkt alsof veel bedrijven zijn blijven hangen in die sfeer, waarin de organisatie centraal staat. De top beslist en de andere niveaus knikken. Niet denken, doen. Het oog is gericht op resultaat en niet zozeer op de behoeften en talenten van de werknemers en klanten. Deze organisaties meten aan de hand van cijfers. Ze gieten alles in tabellen en roosters die geen enkele ruimte meer bieden voor speling. Meten is weten. Maar meten ze wel de juiste dingen? 

Copernicus stak later een stokje voor het geocentrisme met zijn heliocentrische theorie, waarin de zon het centrum van het heelal vormt. De organisatie staat niet meer centraal in onze samenleving. De mensen en klanten zijn nu de zon in onze maatschappij. Het is niet de organisatie die het product maakt, maar de mensen erachter. De klant kan op haar beurt het product maken of kraken. Zij beslissen om al dan niet een product te kopen en er eventueel reclame voor te maken in hun eigen netwerk. 

De muur tussen organisatie en maatschappij is dus volledig met de grond gelijk gemaakt. De kracht om te veranderen zit in de organisatie zelf, en meer specifiek in de mensen die de organisatie maken. Alleen als je hen in beweging kan zetten, kan de verandering slagen.

Focus op positieve emoties

Een mens is een vat vol emoties. Voor een succesvolle verandering is het belangrijk dat je je boodschap omzet in een verhaal dat de mens emotioneel en vooral positief raakt. Mensen beschikken van nature over meer negatieve dan positieve emoties. Deze negatieve emoties zorgen ervoor dat we op onze hoede zijn en dat we snel reageren bij een probleem. Het is voor sommige managers dan ook een zeer aantrekkelijk middel om mensen snel en effectief te laten werken. In de praktijk vertaalt dit zich vaak met het opwekken van angstgevoelens. Ook militaire leiders maken graag gretig gebruik van deze truc. Positieve emoties daarentegen geven ons energie en stellen ons tot meer in staat. Ze zorgen voor positieve oplossingen, eerlijkheid, creativiteit, innovatie en samenwerking. Een organisatie in verandering heeft er dus zeker baat bij om deze positiviteit zo veel mogelijk aan te wakkeren op de werkvloer.

Ios Emoticon 300x300

The burning platform

Stel je voor: je werkt op een olieplatform in de Noordzee. Op een nacht schudt een explosie je wakker. Alles staat in lichterlaaie en het vuur drijft je meer en meer naar de rand van het platform. Spring je of niet?

In het waargebeurde verhaal besloot de arbeider uiteindelijk om toch de sprong in het ongewisse te maken en kon zo aan een pijnlijke dood ontsnappen. Onder het motto “liever misschien bevroren dan zeker verkoold” dook hij toen de diepte in.

Deze theorie illustreert dat wanneer je een verandering teweeg wilt brengen, je daar ook een bepaalde nood voor moet creëren. Je moet mensen een sense of urgency laten voelen om hen in beweging te zetten. Als je op een brandend olieplatform staat, ben je namelijk vooral bang. Die angst is er ook wanneer er verandering op komst is in een organisatie. Het enige wat deze angst op dat moment kan overtreffen, is een verlangen. Wanneer je mensen wil overtuigen om een sprong te maken, moet je hen daar ook een goede reden voor geven. Zou jij een grote en vooral riskante stap zetten omdat het meer geld zou opbrengen voor het bedrijf? Nee, je moet zelf ook positiever uit dit verhaal komen. What’s in it for me? Wanneer je organisatie bijvoorbeeld verhuist van Antwerpen naar Brussel, kan je de medewerkers overtuigen door hen meer zelfstandigheid te geven in het regelen van hun werk (af en toe van thuis uit werken of glijdende werkuren). Het is dus van groot belang om het voordeel van de verandering bij de mens zelf te leggen en hem in zijn hart te raken. Ook in de natuur zien we dit concept terugkomen. Lees er meer over in Guy’s blog

151111 Ted Williams Radio Voice Yh 1137a 30441a51f7fcb33f2c94a46eefca9f92.nbcnews Fp 1200 630

De verandering van Ted Williams

Van dakloos naar super beroemd, dat is pas een verandering. Als je het boek De Interne Keuken hebt gelezen, ken je ongetwijfeld het buitengewone verhaal van Ted “Golden Voice” Williams. Wanneer hij in 2011 geïnterviewd werd over zijn leven als dakloze, had hij nog geen flauw benul wat dit teweeg zou brengen. Williams had namelijk van de gelegenheid gebruikt gemaakt om zijn gouden, diepe stem in de kijker te zetten. Het filmpje belandde op YouTube en de hele wereld hing aan zijn lippen. Ook bij Kraft Foods klonk dit als muziek in de oren. Hij mocht meteen hun reclamespotjes inspreken. Nadien volgde de ene commercial na de andere. Het succes viel hem uiteindelijk toch zwaar en the golden voice herviel in zijn oude gewoonte: drank. Desondanks bleef Kraft Foods hem trouw. Ze wilden iets terugdoen voor hem en bijgevolg ook de samenleving door daklozen te steunen.

Wat als ze hem toch hadden laten vallen? Dat had voor beide partijen op een ramp uitgedraaid. Dat de campagnes zo’n succes waren, is voor een groot stuk te danken aan Ted, maar ook omdat Kraft op deze manier heel eerlijk en positief overkomt. Ze willen de honger uit de wereld helpen en Ted Williams is dan ook het perfecte uithangbord voor dit engagement.

Vandaag, 6 jaar later, heeft Ted een dak boven zijn hoofd en gaat het weer goed met hem. Hij zet zich nu ook zelf in voor de daklozen. Uit eigen ervaring wist Ted dat koude voeten een van de grootste problemen waren van daklozen, daarom begon hij met het uitdelen van sokken. Maar zijn ultieme droom is om een wasserette te openen voor daklozen. Daar zouden ze hun kleren kunnen wassen en zo krijgen deze mensen een extra duwtje in de rug om weer werk te gaan zoeken. In zijn vrije tijd geeft Williams ook nog eens motivatiespeeches over de hele VS.

Dit verhaal laat zien dat ook de top van een organisatie haar waarden (in dit geval iets terugdoen voor de samenleving) moet dragen en dat zo’n riskante sprong toch op een groot succes kan uitdraaien.

Ted pende zijn leven neer in een boek. In “A Golden Voice: How Faith, Hard Work, and Humility Brought Me from the Streets to Salvation” vertelt hij je over de grote verandering die hij heeft doorgemaakt.

Veranderende tijden, veranderende organisaties

Tijden veranderen en daarom is het belangrijk dat je hier als organisatie in meegaat. Bedrijven openen eindelijk hun ogen en fungeren nu als deel van onze samenleving. “Het zit vanbinnen”, om het met een bekende Clouseau-hit te zeggen, net zoals de zon in ons zonnestelsel. De kracht van een organisatie zit in de medewerkers zelf. Enkel zij kunnen die kracht sturen om iets in beweging te zetten. Dat kan je niet alleen. Veranderen, dat doe je samen. Ook bij Sigmund houden we hier rekening mee. Daarom beginnen we altijd door goed te luisteren, te observeren en te converseren. Hierdoor weet je perfect wat er in de organisatie speelt, zodat je je interne communicatie op punt kan stellen.

Je klanten en je medewerkers zijn zijn het de zon van jouw zakelijke universum. En net zoals de aarde op een natuurlijke manier inspeelt op de ligging van de zon, passen bedrijven zich ook best aan aan hun belangrijkste stakeholders. Zo zorg je samen voor een leefbare en aangename omgeving.

Benieuwd naar andere trends in veranderingscommunicatie? Lees ze hier.

Wil je ook zo veel mogelijk medewerkers betrekken bij je management? In onze workshops leer je hoe je dit juist aanpakt!