De zeeman en de zwaluw

Sailor Gets Tattoo Edit

De matroos zit schijnbaar achteloos voorovergebogen. Een kleurrijke man tatoeëert een zwaluw op de linkerschouder van de zeeman. Sinds het begin van de zeevaart is de zwaluw het symbool voor 5000 zeemijlen. Een teken van ervaring en doorzettingsvermogen. Eeuwenlang schuilde achter elke zwaluwtattoo een sterk verhaal.

Symbolen en emotie

Ik ken een hip restaurant waar alle medewerkers de initialen van het restaurant op hun hand getatoeëerd hebben. Het gevolg van een intense teambuilding en een uit de hand gelopen weddenschap. Het is eens iets anders dan een gouden horloge voor 25 jaar dienst. Daar ligt generation Y niet wakker van en generation Z al helemaal niet. Hun smartphone doet dienst als horloge en een levenslange carrière staat niet op de bucketlist. De generatie die straks de leiding neemt, schaart zich achter andere symbolen. Emoticons bijvoorbeeld. Een krachtige manier om emoties te duiden als je elkaars gezichtsuitdrukking niet kan lezen. Symbolen worden emotie. Emoties worden symbolen.

Taaladviessites geven ons het advies om emoticons spaarzaam te gebruiken. Ik word ook wel eens moe van teksten vol emoticons. Maar hetzelfde effect heb ik bij sprekers die overdreven gesticuleren. Is het wel aan generatie X om te bepalen hoe de jonge generatie hun symbolen gebruikt? Tattoos zijn toch ook van alle tijden?

"Brands are trusted navigators"

“Brands are trusted navigators” poneerde een deelnemer in een strategische workshop afgelopen zomer. Merken die men kan vertrouwen. Dat is lang zo geweest, maar geldt dat vandaag nog steeds? De vraag is of brands nog wel het symbool zijn waar mensen achter willen staan. De wereld rondom ons verandert zodanig snel dat je er duizelig van wordt. Uber staat nog maar net op de radar of wordt al bedreigd door de volgende innovatiegolf. De combinatie van de drie superinnovaties ‘blockchain’, ‘the internet of things’ en ‘smart grid’ maakt Uber straks overbodig. En die ‘straks’ is geen stipje aan een verre horizon, eerder een mammoettanker vlak voor hun neus. Een merk dat net op de markt komt is straks slechts een scheepswrak op de bodem van de oceaan. Ook in retail komt er een nieuwe tsunami aan als deze superinnovaties doorbreken. Er zullen nog veel meer vertrouwde merken uit de winkelstraat verdwijnen. Een verwittigd retailer is er twee waard. Of drie.

Verschuiving van vertrouwen

Vertrouwen moet je verdienen, als mens en als merk. De tijd die je nodig hebt om een merk op te bouwen wordt steeds langer en moeizamer. De volgende generatie heeft meer vertrouwen in vrienden en technologie dan in merken. Het is symbolisch dat jaarlijks een aantal mensen blindelings hun gps volgen en op de treinsporen belanden. Soms gaat vertrouwen te ver. Misschien hebben wij als ondernemers en managers te veel vertrouwen in bestaande merken. Symbolen uit het verleden.

De zwaluwen die afgelopen zomer door ons luchtruim vlogen, zijn ondertussen aan het overwinteren in Afrika. Als symbool hebben ze duidelijk veel betekenissen. Eén ding weten we zeker: 5000 mijl is een peulschil voor de zwaluw. In de lente zijn ze weer in het land en overschouwen ze onze grote en kleine verhalen.

MT-magazine

Deze column van Guy Ooms verscheen in de Belgische versie van het MT-magazineMT is een businessmagazine, gemaakt voor CEO’s en zaakvoerders in Vlaanderen en Brussel. Het magazine staat boordevol interessante en innoverende ideeën die je zullen aanzetten tot kritische reflectie.

Benieuwd naar de andere colums van Guy? Neem dan zeker een kijkje op onze blog-pagina