7 trends in veranderingscommunicatie voor 2017

Mensen communiceren al eeuwen met elkaar, alleen de manier waarop we communiceren is de laatste jaren sterk veranderd. En wees gerust: we hebben nog niets gezien. De komende jaren zal onze manier van communiceren nog veel ingrijpender veranderen. Geïnspireerd door honderden workshops die we de afgelopen jaren deden in Benelux-organisaties, brengen we de 7 belangrijkste trends in veranderingscommunicatie in kaart. Zo heb je alle troeven in handen om van 2017 een bijzonder jaar te maken.

Header Cirkel 02
Trend1 Transparantie 09

1. De wereld wordt steeds transparanter, ook bedrijven zullen volgen.

Social media maakt van de wereld één grote kristallen bol, verstoppen kan niet meer. Transparantie heeft voor- en nadelen, net zoals alles in het leven. We hebben in een korte tijd geleerd hoe we met die nieuwe vorm van communiceren om moeten gaan. Facebook is voor veel mensen een vertrouwde omgeving geworden die ze 10 jaar geleden nog niet kenden. Als we naar de gemiddelde organisatie kijken, zien we dat die transparantie nog ver zoek is. Te veel leidinggevenden houden hun kaarten angstvallig tegen de borst gedrukt. Nochtans wordt in moderne organisaties aangetoond dat co-creatie en openheid innovatie in de hand kan spelen. Openheid zorgt voor vertrouwen. In 2017 zal de roep naar meer transparantie in organisaties nog veel groter worden. Je concurrentiekracht zal er ongetwijfeld sterker van worden.

2. Social media leggen de kracht van communicatie weer bij de mens, ook in de organisatie.

In de vorige eeuw was een medewerker iemand die orders kreeg en die vervolgens uitvoerde. De opdrachtgever communiceerde in één richting en duldde geen feedback. Vandaag levert zowat iedereen commentaar op de gebeurtenissen in de wereld. Communities organiseren zich online om offline hun ongenoegen te uiten. In veel organisaties zijn die nieuwe spelregels blijkbaar nog niet doorgedrongen. Interne communicatie heeft nu verschillende zenders, niet uitsluitend de directie. Er bestaan vandaag platformen om intern op dezelfde interactieve manier te communiceren als we in onze privé omgeving doen. Het passieve intranet is verleden tijd en mails tussen medewerkers zijn overbodig geworden. Het potentieel van iedereen in de organisatie wordt ten volle benut. Vooral de generatie die nu instroomt begrijpt die oude communicatiestijl niet. 

Trend2 03
Trend3 03

3. Verandering komt vanuit de basis of komt er helemaal niet.

We zien een positieve evolutie in de besluitvorming. Het is en blijft de opdracht van de directie om een sterke strategie te bouwen. Maar bouwen kan je niet alleen, ook dat is een samenspel van verschillende talenten. Mensen willen graag meebouwen als ze geloven in het plan. Als we onze organisatie bekijken als een community is het logisch dat we iedereen betrekken bij de besluitvorming. Daarom werken strategische workshops zo goed. Medewerkers weten als geen ander waar het potentieel van de organisatie zit en we zien elke dag weer hoeveel geweldige ideeën daardoor aan de oppervlakte verschijnen. Op die manier wordt een strategie iets van ons allemaal en staan we er veel gemakkelijker achter. 

4. Mensen zijn veranderingsmoe, de ‘why’ wordt nog veel belangrijker.

Verandering is de enige constante in de wereld. Gelukkig maar: het leven zou maar saai worden. Iedereen wil veranderen, evolueren en groeien. Niemand wil dat zijn kind eeuwig 6 jaar blijft. Je wil je kind zien opgroeien en gelukkig zijn. Diezelfde mens wil in een organisatie komen die evolueert en weet hoe het spel van de economie gespeeld wordt. Maar niemand wil veranderd worden door factoren waar hij geen impact op heeft. Daarom is de ‘why’ vandaag de dag nog veel belangrijker dan vroeger. Het verhaal van verandering vertellen vraagt tijd en energie maar daar krijg je als leidinggevende enorm veel voor terug. Mensen die weten waarom er verandering op til is en er in geloven, trekken vanzelf mee aan de kar. In je eentje aan de kar trekken maakt jou moe. De tijd die je in het vertellen van de ‘why’ steekt, verdien je in de toekomst ruimschoots terug.

Trend4 03
Trend5 03

5. Mensen willen weten wat de toekomst voor hen inhoudt.

Jammer genoeg hebben we ook in 2017 geen kristallen bol op tafel staan. Misschien maar goed ook, we willen allemaal zo graag weten wat er ons te wachten staat. We dromen onze toekomst en weten dat niet alles uit zal komen zoals we het zouden willen. We willen vooral weten waar we staan in het leven. Procescommunicatie is een oud zeer in onze organisaties. De directie wacht met het communiceren van de strategie tot die helemaal helder is en verwacht dan dat iedereen spontaan achter de nieuwe doelstellingen staat. Zo zit de wereld niet in elkaar en dus werkt dat ook intern niet. Betrek medewerkers in het proces, vertel waar je mee bezig bent en neem de angst voor het onbekende weg. Iedereen heeft tijd nodig om verandering te absorberen.

6. Sterke leiders durven zich kwetsbaar  op te stellen.

De tijd van de alleswetende gezagvoerder is gelukkig achter de rug. Sterke leiders staan open voor de mening van hun team, ook als dat hard aankomt. Vroeger moesten we in de directiekamer veel vaker overtuigen om naar de stem van de vloer te luisteren. In 2017 is de leidinggevende vooral geïnteresseerd in de manier waarop we naar de medewerkers gaan luisteren. De leider die dit aandurft stelt zich kwetsbaar op en creëert zo een sterke organisatie die klaar is voor de toekomst.

Trend6 03
Trend7 03

7. Organisaties komen in beweging.

Het is vandaag niet meer voldoende dat de hele organisatie de strategie begrijpt, ze moeten het ook écht beleven. Als mensen de vertaalslag van de strategie naar de vloer zelf mogen doen, wordt het abstracte verhaal hun eigen verhaal. Iedereen schrijft zijn levensverhaal liefst zelf. Ook intern is de beleving veel intenser als het verhaal van binnenuit komt. We zullen in 2017 veel meer co-creatie verhalen horen. Alleen op die manier komen organisaties in beweging en blijven ze in beweging.

In onze volgende blogs gaan we telkens dieper in op deze trends.

Onze eerste blog over transparantie lees je hier.

Wil je op de hoogte blijven? Vul dan hier je e-mailadres in.
Zo belanden onze nieuwste blogs automatisch in je mailbox.

Herbekijk hier de teaser van onze 7 trends

Luister hier naar het volledige coverlied van Wouter

Veel succes in 2017!

Download hier je poster van de 7 trends:

Sigmund is gespecialiseerd in het verbinden van mensen in een veranderende wereld. Mensen dichter bij zichzelf brengen door coaching en training. Mensen dichter bij elkaar brengen door workshops en efficiëntere communicatie. Sigmund heeft de krachten gebundeld met Total Identity, waardoor de klant een totaalaanbod krijgt van strategische communicatie tot uitvoering van het project.